مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:20810 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

اگر كسي در استفاده از استعدادهايي كه خداوند به او داده كوتاهي كند، آيا در امانت خيانت كرده است؟

به يقين وجود استعدادها، از مواهب الهي است. استفاده نكردن به جا از آنها، كفران نعمت است و آثار منفي دارد. قرآن كريم، در اينباره مَثَلي زده ميفرمايد: وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً قَرْيَةً كَانَتْ ءَامِنَةً مُّطْمَغنَّةً يَأْتِيهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِّن كُلِّ مَكَانٍ فَكَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذَ َقَهَا اللَّهُ لِبَاسَ الْجُوعِ وَ الْخَوْفِ بِمَا كَانُواْ يَصْنَعُونَ ;(نحل،112) خداوند ]براي آنها كه كفران نعمت ميكنند[ مثلي زده است ]به[ منطقه آبادي كه در امنيت و آرامش و اطمينان بوده و همواره روزيش به طور فراوان از هر مكاني فرا ميرسيده، اما نعمت خدا را كفران كردند و خداوند به خاطر اعمالي كه انجام ميدادند، لباس گرسنگي و ترس را در اندامشان پوشانيد.

درجاي ديگر ميفرمايد: أَلَمْ تَرَ إِلَي الَّذِينَ بَدَّلُواْ نِعْمَتَ اللَّهِ كُفْرًا وَ أَحَلُّواْ قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَارِ ;(ابراهيم،28) آيا نديدي كساني را كه نعمت خدا را به كفران تبديل كردند و جمعيت خود را به دارالبوار ]نيستي و نابودي[ كشاندند.

همچنين در جهت اثباتي ميفرمايد: وَاللَّهُ أَخْرَجَكُم مِّن بُطُونِ أُمَّهَـَتِكُمْ لاَتَعْلَمُونَ شَيْ ?‹ًا وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الاْ ?َبْصَـَرَ وَ الاْ ?َفْ ?‹ِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ; و خداوند شما را از شكم مادران خارج نمود، در حالي كه هيچ نميدانستيد، اما براي شما گوش و چشم و عقل داد، تا شكر نعمت او را به جا آوريد.

بديهي است استفادة به جا و مناسب از اين ابزار خدادادي، دست كم شكري است كه در برابر اين نعمتها ميتوان انجام داد و استفاده نكردن از آنها، نه تنها محروميتهايي را به دنبال دارد، بلكه گاهي، انسان را به پرتگاه نابودي ميكشاند و اين در واقع، نوعي خيانت در امانتهاي الهي است.(ر.ك: تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 11، ص 428ـ436، دارالكتب الاسلامية; همان، ج 10، ص 342ـ347; همان، ج 11، ص 334ـ339.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.